Acupunctuur.

Acupunctuur is van oorsprong een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde en wordt al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland heeft de acupunctuur inmiddels een goede plek in de gezondheidszorg. Acupunctuur kan de natuurlijke weerstand vergroten en daardoor ziektes voorkomen. Met acupunctuur kunnen klachten verlicht worden en bepaalde ziektes kunnen hiermee worden genezen. Acupunctuur beïnvloedt de energiehuishouding en zet het lichaam aan tot zelfregulatie.

Balans
In de Chinese filosofie is balans erg belangrijk. Dit wordt uitgedrukt in de elkaar aanvullende energietegenpolen yin en yang. Als men ziek is, is men niet in evenwicht. Soms is overbelasting de oorzaak. Zo wordt pijn gezien als geblokkeerde energie. Met acupunctuur is het mogelijk de energie weer te laten stromen en de balans te herstellen.

Door het zetten van naalden op bepaalde punten wordt het lichaam geactiveerd om de balans in de energie terug te vinden. Bij acupunctuur is er geen nadelig effect van de bijwerking van medicijnen.

Alvorens het onderzoek volgens de traditionele Chinese methode, wordt de patiënt eerst regulier onderzocht. De keuze van de punten die men prikt, wordt vastgesteld op grond van het vraaggesprek dat men met de patiënt heeft, door het voelen van de pols en het beeld van de tong. Soms zal er een heel zwak, ongevaarlijk stroompje op de naalden gezet worden. De naalden blijven ongeveer 20 minuten zitten en worden er daarna uitgehaald en weggegooid. In Nederland gebruikt men steriele wegwerpnaalden, apart verpakt, zodat er geen kans is op het overdragen van infecties.

Enkele voorbeelden van goed te behandelen klachten:

- klachten van het houdings- en bewegingsapparaat zoals: nekpijn, rugpijn, pijn aan de armen en schouders (o.a. tenniselleboog, muisarm),  slijmbeursontstekingen, peesontstekingen, zenuwontstekingen, pijn aan de benen en voeten, (o.a. ischias) gewrichtsklachten. - hoofdpijn, aangezichtspijn en migraine. - chronische bijholteontstekingen, gevoel van brok in de keel, allergie, hooikoorts.  - hyperventilatie, hartkloppingen, pijn op de borst die blijft bestaan na uitsluiting van hartklachten. - menstruatieklachten, premenstruele spanning, overgangsklachten, moeite met zwanger worden, zwangerschapsbraken. - huidproblemen, bv. acne. - maag-darmklachten bv. maagzuur, spastische dikke darm, obstipatie, diarree. - chronische blaasontstekingen, bepaalde vormen van incontinentie. - moeite met stoppen met roken.

Meer informatie vindt u op bij de N.A.A.V. via www.acupunctuur.com